Shabby chic

Shabby chic... stilen som kom ifrån ingenstans över en natt och helt plötsligt var man ”ute” om inte hela ens hem var shabby chic inspirerat. Jag ignorerade det totalt när det kom, det är nu jag har fått en uppenbarelse om att vita möbler i riktigt trä (dvs inte ikeas expedithyllor) är riktigt snyggt! Eftersom att varenda möbel med ”shabby chic” i titeln har fyra extra nollor på priset bestämde jag mig för att jag banne mig skulle renovera mina gamla möbler istället för att köpa nya. Biiiig mistake.

 

Det började bra med en relativt obehandlad tvbänk & byrå men sen gick jag över till mitt soffbord...

Tips nummer ett,
Var inte överambitiös och tro att du fixar det på två dagar (snarare 2 veckor)
Nummer två
Ge dig inte på att slipa ett väldigt behandlat bord med massa bultar och krimskrams på (slipmaskinen dög till ungefär 30% av ytan, resten fick göras för hand = mina fingeravtryck är ett minne blott)
Och slutligen...
Bo inte i en 47kvm stor lägenhet utan balkong och slipa bordet inomhus...
(saneringen efter slipningen lär ta fyra gånger så lång tid som renoveringen tog)

Så vad har jag lärt mig utav detta? Uppenbarligen ingenting eftersom projekt nr 4 vilket innefattar 2 lackerade nattduksbord startar imorgon...
Jävla hjärntvättningstrender...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0